lørdag 2. mai 2009

Status per 01. mai 2009

Da er april gått over i historiebøkene, og det er på tide å gjøre opp status. Det har vært en god måned på flere måter. Kostnadene har stort sett vært under kontroll, inntekten har vært god, og det samme har avkastningen på aksjer og aksjefond vært. Renta på studielånet løper selvsagt også i de månedene hvor det ikke er innbetaling, noe som har resultert i en liten oppgang i gjeld.

Netto formue har likevel forbedret seg med kr 24 000 i løpet av april, hvor av kr 16 000 er økning i aksjefond og enkeltaksjer. Om lag halvparten av dette er nyinvesteringer, mens resten er avkastning på eksisterende kapital. Håpet mitt nå er at aksjemarkedene skal holde seg på et lavt nivå en god stund til, sånn at jeg rekker å få handlet mest mulig på tilbud før prisene stiger.

Status per 01. mai var som følger:
  • Sum eiendeler: kr 252 000 (+ 11,5 %)

  • Sum gjeld: kr 393 000 (+ 0,5 %)

  • Sum formue: kr - 141 000 (+ 14,5)

Formuen har styrket seg med kr 67 000 siden nyttår, hvilket tilsvarer kr 16 750 i snitt for hver av årets fire første måneder. Dersom den utviklingen fortsetter vil finansformuen min være positiv i løpet av januar 2010. Det er nok et anslag som er mer optimistisk enn hva jeg har grunn til å håpe på.

Som nevnt i tidligere statusrapporter kommer sommermånedene til å bli vanskelige. I øyeblikket kan det også se ut til at mai vil bli en tøff måned. Jeg har flere store regninger som ligger og venter, i tillegg til at bilen skal på hovedservice. Det skal også skiftes en del slitasjedeler, så jeg tviler på at sluttregningen kommer på under 10 000 kroner. Det er dermed ikke usannsynlig at mai vil gi en negativ cashflow, selv om jeg fortsatt har et håp om å avsluttet måneden med positivt fortegn.



2 kommentarer:

  1. Interessant innlegg. Gjelder disse beløpene for deg eller for dere begge? Flink du er!
    Investerer du noe i enkeltaksjer?

    SvarSlett
  2. Alle beløpene i statusrapportene gjelder kun for meg. Fruen sine verdier (hun har ikke gjeld) er holdt utenfor.

    Jeg har et lite beløp i enkeltaksjer. Foreløpig er det ganske marginalt, men planen er å øke dette gradvis.

    SvarSlett