torsdag 22. oktober 2009

Skattelister på nett

Gjesteinnlegg fra Dragen. Hun har som så mange andre vært inne og sjekket skattelistene.
I går ble skattelistene for 2008 lagt ut på nett. Alle kan se hvor mye du hadde i nettoinntekt i fjor. Sjekker de riktig kilde, kan de finne ut både hvor mye du tjente i fjor, og hvor du bor. Dette kan visst være litt problematisk for dem som tjener veldig mye. Jeg er ikke i den gruppen, så jeg er ikke overvettes bekymret.

Jeg har sjekket inntekten min, og konstatert at jeg ligger midt i mellom to kjendiser på lista. At skatten jeg betalte i fjor er nok til en knapp utgave av Dagsavisen.

Det er imidlertid en ting skattelistene ikke forteller, som jeg syns er mye viktigere enn det som står i lista: hvordan jeg disponerer de midlene jeg har til rådighet. Det spiller nemlig ingen rolle hvor mye man tjener hvis man ikke klarer å forvalte inntektene sine på et fornuftig vis. Det er fullt mulig å tjene enorme summer og likevel leve fra lønning til lønning.

Jeg tjente mer i fjor enn i året før, og har planer om å tjene enda litt mer i år. Hvis det kan få noen til å føle seg bedre, må de gjerne sjekke. Det er ikke hemmelig.

6 kommentarer:

  1. Så, hva tjener du i året, Dragen?

    SvarSlett
  2. Som sagt, du må sjekke.

    SvarSlett
  3. Men jeg vet jo ikke navnet ditt...

    SvarSlett
  4. Da er det vel ikke så skrekkelig viktig for deg å vite hvor mye jeg tjener heller?

    SvarSlett
  5. Herrejesus...

    SvarSlett
  6. Godt forsøk, men jeg heter nok noe helt annet.

    Har du prøvd å søke på Chuck Norris i skattelister.no?

    SvarSlett