mandag 5. oktober 2009

Status per 01. oktober 2009

September ble en skuffende måned. For det første kom det en stor regning som jeg hadde glemt å legge inn i budsjettet. Jeg forstår ikke helt hvordan jeg kunne glemme en regning på nesten 10 000 kroner, men det klarte jeg altså. Ikke glemt den som i ”betalt for sent”, men glemt den som i ”oi, jøss, der kom det visst en regning til gitt”.
Nok en gang priser jeg meg lykkelig over at bufferen har en viss størrelse. Det er godt at året går mot slutten slik at jeg kan få tatt en skikkelig opprenskning i de ulike budsjettpostene. Jeg har en følelse av at det trengs.

Tre måneder med tap
I tillegg til den glemte utgiftsposten har jeg rett og slett sløst litt for mye med penger. Det har blitt så som så med nøysomheten i det siste. Travle dager har ført til flere kjappe restaurantbesøk og noen take-away. Resultatet er at egenkapitalen sank med 1 000 kroner. Det synes jeg er for dårlig i en måned hvor inntekten har vært omtrent på normalnivået, og det er den tredje måneden på rad hvor formuen krymper. De to foregående månedene var riktig nok forventet og planlagt til å gå i minus – september derimot skulle gått i pluss. Jeg er rett og slett skuffet over meg selv.

Status per 01.oktober var som følger:

Sum eiendeler: kr 288 000 (+ 0,7 %)
Sum gjeld: kr 384 000 (+ 0,8 %)
Sum formue: - kr 96 000 (- 1,1 %)

Når jeg målet?
Jeg har som mål å øke formuen min med 170 000 kroner totalt i løpet av 2009. For å nå det målet må formuen vokse med 58 000 kroner, eller litt over 19 000 kroner per måned, frem til nyttår. Det er fortsatt mulig – hvert fall teoretisk, men jeg er redd for at pengebruken min i september ødela.

Aldri så gale
Siden halvårsskiftet har kontantbeholdningen sunket med 45 000 kroner, mens verdien på aksjer og aksjefond (inkludert OTP) har steget med 24 000 kroner. Konsekvensen er en bedre fordeling mellom kontanter (45 %) og verdipapirer (55 %).
Jeg tror faktisk det må være første gang i historien at jeg har større verdier plassert i aksjer og fond enn jeg har i kontanter.
I dag eier jeg med andre ord mer bedrift enn jeg eier cash. Og veien til rikdom går jo nettopp gjennom eierskap i bedrifter. Så noen lyspunkter finnes det dog.
Relaterte lesestoff:

13 kommentarer:

  1. Jeg merker at jeg ofte har det litt på samme måten som deg. Noenganger sløser jeg mer enn andre ganger, og da får jeg liksom så dårlig samvittighet for det. Men hallo, det er jo ingen krise om du unner deg noe godt nå og da, er det vel?

    Og du? Hvordan går det med pusen din? Legg bilde av den da! :D

    SvarSlett
  2. Tusen takk for kommentaren Lavynnia.

    Du har helt rett i at det ikke er noe problem om jeg/vi sløser litt med penger inni mellom. Noen ganger kan det være riktig fint å unne seg noe ekstra.

    Men! Det er ikke bra, synes jeg, å unne meg noe ekstra som egentlig bare er en kortsiktig glede, OG det samtidig medfører at det jeg egentlig ønsker meg blir vanskligere å oppnå.

    F.eks. til neste år skal vi gifte oss, og vi driver å sparer opp til dette. Penger vi sløser med nå gjør det vanskligere å spare opp det vi trenger til bryllupet (og en skikkelig bryllupsreise).

    Vi eier heller ikke eget hus, men det er noe som står høyt på ønskelisten. Sløsing med penger på "uvesentligheter" gjør det bare vanskligere å nå målet.

    Det går strålende med begge pusekattene, både den jeg fant i grøftekanten og den vi fikk fra Dyrebeskyttelsen. Bilde? Hmm, nå er det jo meningen at dette skal være en blogg om personlig økonomi. Jeg ønsker ikke at dette skal bli oppfattet som en "katteblogg".

    Hva synes andre lesere? Katt eller økonomi?

    SvarSlett
  3. Kom igjen da! :D Den kan liksom inngå i din økonomi;)

    *smiske*?

    :D

    SvarSlett
  4. "Så mye koster katten min meg i året" med bilde av katten, burde vel kunne passere?

    SvarSlett
  5. hehe, vi får se etter hvert. Foreløpig vet jeg ikke helt hva katten(e) faktisk koster oss i løpet av et år. Kanskje det kommer et innlegg om det med tid og stunder

    SvarSlett
  6. "Jeg gir katten i utgiftene denne måneden!"

    "Den veien katten sparker!"

    "Pengemannen finner meningen med livet og blir Kattemannen"

    Du bør greie å finne på noe.

    SvarSlett
  7. Gjelden som står oppført - gjelder den den både Pengemannen og Pengefruen? Hva inngår i eiendeler? Eier dere bolig? Det er kanskje et altfor personlig spørsmål, men hvor kommer gjelden fra?

    SvarSlett
  8. @Anonym: Alle tall gjelder kun meg, både eiendeler og gjeld. PengeFruens eiendeler (hun har ingen gjeld) er holdt utenfor.

    Gjelden er i hovedsak studielån. Ca 10 000 er privat lån fra min far. Han har ikke helt bestemt seg enda om det skal være lån eller gave, og frem til han bestemmer seg fører jeg det opp som gjeld.

    Det er flere år siden jeg lånte pengene så vi kan vel konkludere med at han på dette området sliter litt med beslutningsvegring...

    Eiendelene er utelukkende finansielle midler hvor det er mulig å sette en verdi fra dag til dag, dvs. bankinnskudd, pengemarkedsfond, aksjer og aksjefond, pensjonsinnskudd (OTP) og tilsvarende.

    Verdien av andre eiendeler som bil, innbo og en boligtomt er holdt utenfor nettopp fordi det ikke er mulig å sette en korrekt verdi før eiendelen faktisk blir solgt.

    Vi eier ikke egen bolig.

    Takk for at du tok deg tid til å kommentere!

    SvarSlett
  9. Heisann! Jeg har nå bytta bloggen min fra wordpress til blogspot, men finner ikke ut av hvordan jeg får en rss feed. Kan du forklare meg det?

    Jeg vil gjerne se kattebilde forresten!! Jeg ble nesten katteeier selv i helgen, da jeg fant en fortapt pus på jobb. Men vi fant eierene for pusen var øremerket, så det var jo det beste egentlig.

    SvarSlett
  10. Oi, jeg fant det ut :) Med rss greien, er ikke så veldig teknisk av meg, hehe da trenger du ikke å tenkte på det!

    SvarSlett
  11. Kult å se at andre ønsker å komme seg ut til økonomisk uavhengighet!

    SvarSlett
  12. replica bags turkey replica hermes bag k9e94x8j36 replica prada nylon bags replica bags philippines wholesale gucci replica q1x55k5v73 replica bags aaa replica bags manila try this website r4z87v7y65 replica bags turkey

    SvarSlett