tirsdag 5. januar 2010

Tjener penger på AdSense

En aldri så liten milepæl i historien til Veien til Rikdom ble nådd på lille nyttårsaften. Den aller første utbetalingen fra Googles AdSense fant sted. 657 kroner og 21 øre tikket inn på bankkontoen.

Det er hva jeg har tjent på nettstedet fra det ble startet i februar og frem til utgangen av november. Treghet i systemet til Google er årsaken til at utbetalingen kommer først nå.

Jeg aner ikke hva som er vanlig å tjene på en blogg, men jeg ligger hver fall langt unna de summene som Emilie Nereng (14) og Ida Wulff (19) tjener. I desember oppgir Wulff å ha tjent 68 000 kroner på salg av annonser på bloggen sin. Det er nesten hundre kroner i timen, døgnet rundt.

Hvor mye Nereng, a.k.a. Voe, tjener på sin blogg er uvisst. Men i følge blogglisten har hun 138 000 daglige besøk mot Wulffs 38 000 så jeg vil tro hun har litt mer lommepenger enn de fleste andre 14-åringer. For å si det mildt.

Da blir det nesten litt komisk at jeg har klart å tjene 657 kroner og 21 øre på 10 måneder. Wulff tjente det samme på litt over tre timer i desember. Jeg bøyer meg i støvet, og innser at sminke, hair extensions og kjærlighetssorg er hottere enn budsjetter, aksjefond og strømsparing.

Motivet bak Veien til Rikdom er absolutt penger - dog ikke reklameinntekter. Det er bare for moroskyld. Da jeg startet bloggen var det ikke for å tjene penger på selve bloggingen, men for å øke min egen motivasjon til fornuftig styring av privatøkonomien.

I så måte har Veien til Rikdom vært en stor personlig suksess. Aldri før har jeg klart å øke formuen (eller mer presist: redusere underskuddet) så mye på ett år som det jeg gjorde i løpet av 2009. Tallene kommer på bloggen om noen dager. Jeg kan likevel alt nå avsløre at jeg ikke nådde målet om formuesøkning på 170 000 kroner, men det var ikke så veldig langt unna.

Foto: julosstock, sxc.hu

11 kommentarer:

  1. Gratulerer!

    Jeg regner med at du skal spare pengene etter fordelingsnøkkel? Hva skal du i så fall bruke de 5 % til utskeielse på?

    SvarSlett
  2. Takk Dragen! Jeg har vel en anelse om hvordan jeg skal bruke pengene, men det er et stort beløp så jeg tror jeg skal tenke meg grundig om før jeg tar en beslutning. Kanskje kommer jeg til å ta kontakt med banken for å be om rådgivning...

    SvarSlett
  3. Zio Paperonejanuar 08, 2010

    Man blir bare deprimert av å sammenligne seg selv med folk som Ida Wulff. Når hun har 38 000 daglige besøk sier det seg jo selv at inntjeningspotensialet er langt større. Vil også tippe at hun har klart å stable sammen et team som er dyktige på annonsesalg, og slike gjør det selvsagt alltid bedre enn privatpersoner. Vær stolt av dine 65 kroner i måneden, du. Synes personlig at dine innlegg er av langt større interesse enn Wulffs.

    (Vil forresten anbefale deg å flytte annonsene litt lenger opp på siden... de er fryktelig bortgjemte i dag.)

    Selv har jeg drevet med Google-annonser i fem år nå, og på den tiden tjent inn cirka 26 500 kroner. Inkludert det jeg har tjent på andre annonser (egensalg og andre annonsenettverk) snakker vi kanskje om 30 000. Cirka femten kroner dagen, altså. Ingenting å bli rik av, men så lenge jeg satser hardere og ikke gir opp kommer det tallet til å øke.

    Og det kommer ditt tall også til å gjøre. Særlig dersom du går inn for det.

    SvarSlett
  4. Gratulerer Pengemannen! Vurderer selv å skifte ut annonsesystemene på formuebygging mot adsense. Har adsense på andre nettsted jeg driver men har ikke fått utbetaling enda.. Jeg har på en måte lovt meg selv å ikke gjøre det men men why not? ;)

    SvarSlett
  5. @Zio: Godt å høre at du finner mine innlegg mer interessante enn Wulffs, og i all beskjedenhet må jeg si meg enig med deg.

    Takk for tipset om å flytte annonsene. Skal gjøre det og se om det har noen effekt.

    Synes det er imponerende at du har tjent over 26 000 kroner på fem år. Hvor mange lesere har du hatt per dag/uke i snitt for å oppnå det?

    @Formuebygging: Takk :) Mener å huske at du brukte AdSense før du skiftet over fra blogspot til wordpress? Hvorfor har du lovet deg selv å ikke bruke AdSense?

    SvarSlett
  6. Pengemannen: Jeg brukte adsense på formuebygging når den var på blogspot.

    Litt av grunnen til at jeg valgte bort å bruke adsense etterpå var fordi jeg ikke ville gi lesere inntrykk av at jeg har bloggen kun for å tjene penger. Men å faktisk skrive om mine tanker rundt økonomi. Jeg har også adsense på andre nettsted som i grunn skulle være nok.

    I det siste har jeg tenkt: finnes det mulighet å tjene noen småkroner også på formuebygging er det grunn nok til å sette opp annonsene. Jeg tror ikke folk vil slutte å lese av den grunn.

    SvarSlett
  7. Dersom en blogg blir "bare" annonser og null innhold tror jeg nok folk fort vil slutte å lese.

    Det fine med AdSense er at annonsene tilpasses til nettstedets innhold slik at leserne ofte vil finne annonsene relevante i forhold til den informasjonen de er på jakt etter.

    En blogg om hus og hage vil innholde mange annonser om interiør, møbler, blomster hageartikler osv. En blogg om økonomi vil ha mange annonser om nettopp økonomi, sparing, lån, investering og tilsvarende.

    Hva synes dere andre lesere? Hvor mye reklame orker dere før det blir plagsomt?

    SvarSlett
  8. Har flere nettsider med Adsense jeg og, og jeg har ikke voldsomt mange klikk i måneden. Likevel kommer det inn mellom 800 og 1200 kr i måneden bare på dette. Ettersom du har en side som dreier seg om økonomi skulle man jo tro at det er greit med penger å tjene på klikk, ettersom annonser som dreier seg om økonomi er godt betalt. Om du har godt med besøkende, er det nok bare annonseplasseringen som står i veien for god inntekt; "rød sone", altså stedet der det klikkes mest, er oppe i venstre hjørne. Annen plassering som funker bra er inni innlegg, slik som dette: http://farm2.static.flickr.com/1388/563995186_3cfe8984b0_m.jpg

    Bra med klikk, og forstyrrer ikke leseren stort. Verdt å teste, om du ikke alt har gjort det.

    SvarSlett
  9. Gratulerer! Høres ut som det er mye kunnskap å hente her om AdSense. Jeg er nybegynner selv (har nettop startet blogg), og har lagt inn AdSense. Men jeg er i tvil om hvor jeg skal legge bannerene... Foreløpig har jeg lagt dem til høyre + under første innlegg - noen tips? Bloggen min er på blogspot.

    SvarSlett
  10. Trenger du et presserende lån eller finansielle tjenester? Kontakt financialdepartment.online@gmail.com

    SvarSlett
  11. Hallo,
    Dette er for å informere allmennheten at Mr. Douglas peters, et privat lån utlåner er å åpne økonomisk mulighet for alle som har behov for noen økonomisk hjelp. Vi gir ut lån på 2% rente til enkeltpersoner , bedrifter og selskaper under en klar og forståelig betingelser og vilkår. Kontakt oss i dag via e-post: (petersdouglas488@gmail.com)

    SvarSlett