tirsdag 26. mai 2009

18 tegn på at du har dyskalkuli

Var du en av dem som hatet matematikk på skolen? Forstod du aldri hva læreren snakket om? Satt du igjen med følelsen av å være dum og teit som ikke fikk til det alle andre klarte? Kanskje er forklaringen at du har dyskalkuli. Enkelt sagt vil det si å ha dysleksi med tall.

Spesialpedagog Renee M. Newman har laget en liste med kjennetegn på at du har dyskalkuli. Nedenfor ser du de 18 symptomene som tyder på at du har dyskalkuli:


      1. Du har inkonsekvent bruk av metoder for å beregne addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og divisjon.
      2. Du er lite flink med penger og kreditt. Kontoer, kredittkort, fordelskort, bonuskort og lignende er uorganiserte og uoversiktlige. Overtrekt konto er ikke uvanlig.
      3. Du har problemer med å forstå summen av mange små beløp. Forståelsen av rentesrente er svak eller fraværende. Greier ikke å skjønne begreper som renter, gjeld, annuitet og andre uttrykk fra finansverden.
      4. Du har svak forestillingsevne for matematiske problemer. Redsel for penger og betalingstransaksjoner er ikke uvanlig. Greier ikke å regne ut hvor mye vekslepenger du skal ha igjen på et gitt beløp når du handler.
      5. Du har ofte en kortsiktig økonomisk tenkning, fremfor en langsiktig. Greier ikke å planlegge økonomien og sette opp budsjett. Har ingen helhetsbilde over økonomien. Tilbøyelighet til å misligholde regninger og kreditt, og lite flink til å avgjøre hva som er lønnsomt eller fornuftig i forhold til kjøp og salg.
      6. Når du leser, skriver og memorerer tall er disse feilene vanlig: legger sammen tall feil, erstatter eller endrer tall, overfører tall feil, utelater tall, bytter tall. Er sjelden klar over feilene selv, da du rett og slett ikke ser dem. Samme type feil med bokstaver er sjeldne.
      7. Dårlig hukommelse for matematikk og tall. Greier ikke skjønne og huske matematiske konsepter, regler, formler, og rekkefølge av operasjoner, inkludert grunnleggende addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og divisjon.
      8. Dårlig langtidshukommelse, lagring og bruk av matematiske konsepter. Du kan lære å utføre en matematisk utregning én dag og ha glemt det den neste!
      9. Kan ha problemer med å skjønne musikalske konsepter, hvordan musikk er bygd opp. Vanskeligheter med å lære noter.
      10. Du er dårlig til å forestille deg mekaniske prosesser. Ser ikke helhetsbildet. Liten evne til å visualisere den geografiske plassering av land, byer, hav, gater osv.
      11. Dårlig hukommelse for hvordan ting ser ut i virkeligheten, tekniske tegninger av bygninger etc. Du har veldig dårlig stedssans. Kan oppleve angst/stress når du blir tvunget til å finne frem under tidspress. Som for eksempel når du er sent ute til et møte på ukjent sted.
      12. Du har dårlig retningssans. Nord, sør, øst, og vest gir liten mening. Vansker med å skille venstre fra høyre. Husker ikke breddegrad fra lengdegrad, horisontal fra vertikal etc.
      13. Vanskeligheter med å holde følge med resultatene i sport og spill. Mister oversikten over hvem sin tur det er i for eksempel kortspill og brettspill. Begrenset strategisk planlegging i spill som sjakk.
      14. Normal eller rask språklig utvikling. Både verbalt og skriftlig. Poetisk anlagt, god hukommelse for det skrevne ord. Flink med vitenskap (inntil et nivå hvor det behøves matematiske kunnskaper) og kreativ kunst.
      15. Problemer med tidsskjemaer, kan ikke huske tabeller, ruter eller rekkefølgen av tidligere eller fremtidige hendelser. Kan ikke passe tiden, er kronisk for sen. Kan ikke huske rekkefølgen av historiske hendelser, fakta og årstall/ datoer. Historiske tidslinjer er vage.
      16. Forveksling av navn. Dårlig hukommelse for navn/ansikt. Bytter om navn med samme forbokstav.
      17. Tendens til å personliggjøre statistikk, odds og muligheter grunnet manglende forståelse for store tall relative for en situasjon.
      18. Tendens til å drastisk undervurdere frekvensen av tilfeldigheter. Tendens til å tilskrive stor viktighet til sammentreff av forskjellig art, men tildeler for liten betydning for helt avgjørende, men mindre prangende statistiske bevis.


      Svært mange vil kjenne seg igjen i en del av punktene. Noen vil kjenne seg igjen i alle. Dyskalkuli er heller ingen eksakt vitenskap. Det er en glidende overgang fra dem som er helt uten symptomer til dem som har store vansker med matematikk.

      Listen fant jeg først på dyskalkuli.net – en side om å leve med matematikkvansker. Originalkilden til listen er Renee M Newman, og hele hennes forskningsrapport på 118 sider kan du finne på hennes egen side; The Dyscalculia Syndrome

      I en rapport fra Kunnskapsdepartementet anslås det at ca 10 % av alle elever i grunnskolen har dyskalkuli, ca 10 % har dysleksi og ca 5 % har begge deler. Det er med andre ord omtrent like mange ”dyskalkulikere” som det er dyslektikere i samfunnet. Dyskalkulikere har derimot ikke klart å få samme oppmerksomhet og hjelp som dyslektikere.

      Solskygge har lagt ut sin historie om hvordan det har vært å leve med matematikkvansker og hvordan hun tilslutt ble testet og fikk en diagnose. Kjenner du deg igjen i mange av punktene kan det godt tenkes at du har dyskalkuli. I så fall bør du la deg teste du også sånn at du kan få den hjelpen som er nødvendig. Uansett hva som er ditt mål her i livet trenger du å beherske et minimum av matematikk i hverdagslivet.

      Foto: Miguel Ugalde, sxc.hu

      26 kommentarer:

      1. Har litt dårlig stedssans til tider, men ellers føler jeg at jeg kom meg greit gjennom testen.

        Det er sant som du sier, du trenger å beherske et minimum av matematikk i hverdagslivet og det bør nok vies mer oppmerksomhet mot dem som har dyskalkuli allerede tidlig i grunnskolen.

        SvarSlett
      2. Absolutt. Titusenvis av mennesker sliter med helt elementær matematikk med den konsekvens at de har store problemer med å ta fornuftige valg for sin egen privatøkonomi. At så mange sliter har også store samfunnsmessige konsekvenser.

        SvarSlett
      3. Jeg syns privatøkonomi burde vært et eget fag i grunnskolen.

        SvarSlett
      4. Helt enig med deg Mona.

        SvarSlett
      5. Har dyskalkuli og det er slitsomt som elev og student når folk verken vet helt hva det er eller når skolen ikke har ressurser til å hjelpe og støtte opp eleven., er ikke rart at mange ikke finner ut at de har det, og hva er vel vitsen, man får kanpt hjelp for det.

        SvarSlett
      6. jeg har dyskalkuli i stor grad. er nødt å ha hjelpeverge for å kunne holde orden på pengene mine... jeg ble oversett i skolen, nå sitter jeg her og er 23 år gammel og ligger på et 1-3klasse grunnskole nivå i matematikk...

        SvarSlett
      7. Jeg har alle disse symptomene, men jeg blir ikke tatt på alvor..

        SvarSlett
        Svar
        1. En nevropsykologisk utredning er til STOR hjelp, snakk med legen din :)

          Slett
      8. jeg har nylig lest og tatt til takke med at jeg har dyskalkuli . Jeg har ikke fått diagnose, noe jeg øsnker sterkt. Jeg er 32 år gammel, til og med familien min , bare ler av meg ....

        SvarSlett
        Svar
        1. Gå til PPT og forlang å bli testet. Jeg er nå 34 år , og fikk i dag svaret på noe jeg egentlig visste . Jeg har og har alltid hatt Dyskalkuli. Til og med min egen mor,avviser det og sier jeg er teit som kan si noe slikt. Hun har da ALDRI merken noe til det .... Akuratt sistnevnte gjør meg vondt .. For jeg har alltid hatt et godt forhold til min mor ... Men dette gjør vondt ...Uansett om jeg prøver å snakke om dette , bare avfeier hun det ....Hun hører ikke etter om jeg prøver å ta det opp ... Jeg ringte henne i dag og ville dele "nyheten" med henne , men hun bare tulla det bort og sa " så nå har du fått diagnose , er du kvitt det da "?? Fy ,Fa$€{, at min egen mor kan si noe slikt ...

          Slett
        2. hei, jeg fikk vite av lærerne mine på barneskolen at jeg hadde dyskalkuli. Jeg prøvde å bli testet av PPT, men de nekter meg fordi jeg er eldre enn 25 år. jeg er 29 år. lurer på hvordan du fikk lov til å bli testet av PPT i en alder av 34 år?

          Slett
        3. Som mor har jeg kranglet med PPT i 10 år. Enda ikke fått testet min datter. NÅ er det endelig en lærer i 1.gym som er enig!! Redde for å ta ansvar i PPT. Ødelegger flere liv,enn de hjelper! Fikk beskjed om at jeg fikk reise til Sverige,å betale testing selv hvis det var så viktig! Bravo Norge??

          Slett
      9. trenger virkelig hjelp til dette her. det sies at man har rett til dispensajon fra generell studiekomptensase hvis det gjelder funksjonhemning, sykdom eller lignende. Jeg har brukt 3 år på og ta opp matte det går ikke. Kan ikke dyskalkuli og depresjon pga lav selvtillit hjelpe meg til å få disp...

        SvarSlett
      10. Følte meg veldig truffet her faktisk. Det med steds- og retningssans, + tids- og økonomisk sans er jo veldig viktig for å si det mildt. Skjønte aldri mye av matte på skolen heller. Læreren trodde nok at jeg ga ¤%$¤!!

        SvarSlett
      11. Jeg er en dame på snrt 32 år, i dag fikk tok jeg en prøve som viste seg jeg har dysleksi, jeg har store problemer å huske en tekst eller bok jeg leser, må bruke 3 sanser for å opnå det en peron uten dysleksi ville. Men jeg har det enda veree med tall, føler alt læreren sier høres veldig logisk ut, men når jeg skal gjøre det selv, klare jeg ikke huske hva hun har sagt eller hvordan hun regner det ut. sliter med tall, gatenummer og rettningssans eier eg ikke.

        SvarSlett
      12. Sleit masse på skolen, kjenner meg igjen i flere av punktene, men vinner alltid i monopol, og nå jobber jeg innen finansbransjen :D

        SvarSlett
      13. Punktene var som å lese om meg selv. På tide å få tatt en test, ja.
        Noen som vet om man da får frikjennelse fra matte på generell studiekompetanse da?

        SvarSlett
        Svar
        1. Hei har gjort meg færdi med alle fagene på vg3påbygg til generell studiekompetanse. men støk dessverre på mattematikk 5 ganger.. Men det er heldigvis flott at vi har noe som heter PPT som kan teste mennesker uansett alder :).Jeg får en utredning for jeg vet at jeg har dyskalkuli. Å det kan gi meg fritak for faget for høyskole

          Slett
      14. Hei, Jeg er ei på 23 år nå, i begynnelsen av barneskolen var jeg den beste i matte når det kom til pluss og litt dårligere på minus med låning osv. Etterhvert som vi jobbet med gange så fikk jeg problemer når vi skulle begynne med minus igjen, hadde glemt reglene, kom til deling så glemte jeg oppsett med gange. Brøk, glemte jeg deling osv.
        Gjennom hele u-skolen hadde jeg problemer med å skjønne hvorfor ting skulle gjøres som de gjorde og var så vidt at jeg besto eksamen i 10 Klasse.
        Grunnkurs videre gående fikk jeg faktisk en 3 men om det var lærern som var for snill er jeg usikker på.
        Allmen påbygg, skjønner ingen ting og stryker i matte både faget, tentamen og eksamen. Prøvde på nytt akkurat samme resultatet, til jeg bestemte meg for å gå på Sonans privat gymnas som garanterer at du går opp i karakter. selv der strøk jeg og sitter nå med studielån opp til ørene som jeg måtte ha for å kunne gå på sonans. Hvis ikke dette er dyskalkuli så vet ikke jeg, men pga streik kommer jeg ikke i kontakt med PPT.

        SvarSlett
        Svar
        1. Du har helt klart dysleksi i hvertfall.

          Slett
      15. En ting er manglende forståelse for tall, noe annet er å være påpasselig med økonomien. Det trenger ikke å ha en sammenheng!

        SvarSlett
      16. Jeg kjenner meg veldig igjen i det med å huske tall/forstå matematiske problemer(til og med pluss og minus, alle sånne "matteregler" er umulig å få spikra inn, besto med nöd og neppe matte på ungdomsskolen, etter det har jeg holdt meg laaangt unna matte, men det blir ofte flaut når jeg ikke klarer å huske tall i daglidagse situajoner.
        derimot var jeg uvanslig flink i geometri, og har veldig bra stedssans/geografisk minne og forståelse, har til og med undervist på videregående i geometri/tekninsk tegning...

        Kan jeg likevel ha en form for dyskalkuli?
        Er uansett håplös med tall...har alltid hatt problemer med at "pengene renner som sand mellom hendene mine"..

        all form for "abstrakt matematikk" er utrolig vanskelig for meg, der er jeg på grunnskolenivå(maks 5.klasse)

        er også ekstremt dårlig på å huske navn...sukk, pinlig når man glemmer navnet til näre venner :O

        SvarSlett
      17. Jeg tar påbygg for å få studiekompetanse og læreren sa nettop til meg i samtale at hun trodde jeg hadde dette. Alle punkter stemmer på meg!! Men ikke det med personlig økonomi, der er jeg superstreng og har mitt eget system jeg MÅ følge for å få ting til å fungere. Jeg eier ikke ett eneste kredittkort osv fordi jeg ikke tør. Jeg er skikkelig gnien og sparer hele tiden. Min måte å få det til på er at jeg har en bestemt sum å forholde meg til, skjekker kontoen vær dag og går den under det tallet bruker jeg ingen penger. har alltid hatet matte og selv som voksen blir jeg på gråten når jeg ikke får det til. Gangetabell, deling osv er omtrent gresk, klarer + men der blir det og noen ganger rare feil som jeg ikke ser selv før andre påpeker dem..
        læreren snakker om at vi må kontakte kontaktlæreren så jeg kan få lenger tid på orøver og mer mattetimer med henne. snileste læreren jeg har hatt noen gang hun bryr seg på ekte!

        SvarSlett
      18. Jeg har i årevis ment at jeg har dyskalkuli, men da jeg har påpekt dette for f.eks psykologer, ppt osv så sier de " du mener dysleksi". Jeg har jo da svart dem at dette gjelder matematikk, og at det er mangel på forståelse av tall og formler, likevel så har de da satt meg til å ta dysleksi test, noe jeg kommer helt fint ut av, hver gang. Kontaktet ppt i voksen alder, men de vet ikke hva det er, og jeg har derfor aldri tatt en eneste test for dyskalkuli. Ser jo selv at det ikke er vanlig å ha så store problemer med såkalte enkle ting. Hvis jeg f.eks skulle laget bare litt av en pose med tomatsuppe så ville jeg måtte lage hele posen slik det står, og bare spise den delen jeg opprinnelig skulle laget. En person med normal matematikkforståelse ville klare å regne ut hvor mye vann og posemix man trenger for å lage den mengden man ønsker. Står det 1/4 liter så aner jeg ikke hvor mye dette er når målet viser tall.

        Jeg lurer på når regjeringen skal anerkjenne at store deler av befolkningen ikke er late eller har såkalt mattematikkvegring. Da jeg var liten så fikk jeg beskjed om at jeg måtte bare gjøre mange matematikkstykker med f.eks minus, så ville jeg forstå det, men om jeg hadde gjort ti minusstykker hver dag i de over tretti årene som har gått siden jeg begynte på skolen, så ville jeg ikke klart å forstå det.
        Jeg ville muligens klart å memorere endel, men å påstå at jeg ville forstå det er lite trolig, om enn ønskelig.

        Ettersom jeg i tillegg til matematikkproblemene også har adhd (add) så vil jo konsentrasjonen gå over lenge før en forståelse ville finne sted. Jeg kan klare å memorere ord, og kan klare å memorere ord kategorisert i grupper, aka fire dyr, fire møbler, fire kjøretøy og fire matsorter. (var hos nevropsykolog i fjor høst og kan fremdeles huske flere av ordene i den første memoreringstesten, men å huske et telefonnummer er ikke mulig hvis jeg ikke deler det inn i bestemt rekkefølge som gir en spesiell rytme. For å huske pinkoder så har jeg laget setninger som jeg går og husker på i stedet for å prøve å huske tallene som tall. F.eks så kunne tallet 1814 gitt meg setningen "ble norges grunnlov innført" mens hvis koden skulle være f.eks 5896 så ville jeg ha problemer fordi jeg vanskelig klarer å relatere dette til noe. 96 ville jeg kunne klare fordi det var året jeg var 20 år, mens 58 ikke gir noe mening for meg. Dette er jo studieteknikk som brukes for å memorere store tallrekker. For å memorere ordene så laget jeg en egen historie om dem. F.eks hvis ordene var banan, fly, hylle og apekatt så ville jeg kunne lage følgende historie: Det sitter en apekatt på bagasjehyllen på et fly og spiser banan. Hun som tok testen på meg var imponert over at en person med så klar adhd diagnose kunne klare å lære seg en studieteknikk dagen før for så å bruke den praktisk dagen etter, hun mente det gav klar indikasjon på at det ikke er selve innlæringen som er problemet hos personer med adhd, men å holde konsentrasjonen og lytte aktivt gikk tregere enn hos en person uten adhd. (prossessering, det blir som å ta en gammel pc og legge inn windows 8, du vil komme i mål, men det går fryktelig tregt, og du har sannsynligvis gitt opp før du når målet fordi det går for sakte. For en person med adhd og matematikkproblemer så blir det dobbelt så vanskelig å lære regnestykker fordi man bruker så store ressurser på å konsentrere seg at man vil ha fått opp feilmelding som sier at systemet er overbelastet før man har kommet til å begynne på selve regneprossessen. Hvis man har adhd med hyperaktivitet så vil det være enda mer belastende fordi man i tillegg har problemer med å sitte stille, og systemet vil komme med feilmeldingen før man har begynt å konsentrere seg, fordi man bruker så mye mental kapasitet på å prøve å sitte stille. Det går rett og slett varmt, og da kan det bli kortslutning, noe som vil resultere i et sinneutbrudd hos en med adhd, mens en som bare har dyskalkuli sannsynligvis ville prøve en gang til selv om han følte at han begynte å koke.

        SvarSlett
      19. Kjenner meg mye igjen i dette. Hver gang jeg skal lage noe og må forandre oppskriften må jeg spørre sønnen min eller mannen om hjelp. Var helt elendig i matte på skolen,fikk det i eksamen på videregående og strøk,samme problem med naturfag bortsett fra biologi. Husker aldri årstall og har helt håpløs retningssans. Merker at jeg bytter om på tall når jeg skriver også.Skulle ønske jeg hadde visst det litt før så hadde jeg kanskje ikke følt meg så dum på skolen. Grammatikk går derimot veldig bra.

        SvarSlett