lørdag 15. august 2009

Røverkjøp – og andre eventyr

Noen ganger kommer vi over tilbud som er så bra at vi bare må slå til. En eller annen ting som du har behov for, og som du har siklet etter lenge, ligger plutselig foran deg til en uslåelig billig pris. Fantastisk! Gratulerer, du har gjort et røverkjøp!

Eller?

Joda, slike situasjoner oppstår, og da bør du også slå til. En av grunnene til at det er fornuftig å ha en romslig buffer er nettopp muligheten til å slå til når du kommer over slike gode tilbud. Det mange ser ut til å glemme er at hele forutsetningen for at dette skal være fornuftig er at gjenstanden du kjøper faktisk er noe du har behov for. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Det er stor forskjell på å ønske seg noe, og det å ha behov for den sammen tingen.

Ønske det, men trenge det?
Her skal du få en liste over noen ting jeg ønsker meg, men ikke har behov for, og derfor heller ikke eier:

Flatskjerm TV. Vi har fortsatt en TV av den gode gamle klumpete sorten. Stygg som pokker, men så lenge den virker nekter jeg å kaste den. Men jeg har veldig lyst på flatskjerm. Veldig.

Tørketrommel. Vi har god plass på loftet til å tørke klær, og enda bedre plass får vi når vi snart flytter inn i større hus (Riktig nok blir det bedre plass til en tørketrommel også…). Et par dager i året opplever vi et akutt behov for tørketrommel, men det blir dyr tørking om den kun skulle blitt brukt noen få ganger per år. Om vi først hadde skaffet en trommel så ville den ganske sikkert blitt hyppig brukt, med tilhørende økt strømregning og slitasje på klær.

DVD-spiller. Dette har jeg ønsket meg i mange år, men nå er det vel snart for sent. DVD er på vei ut, og Blue-Ray er på full fart inn. Jeg har aldri prioritert å bruke penger på egen DVD-spiller av den enkle grunn at jeg kan spille av DVD-plater på PC-en.

Ipod. Jeg er ikke spesielt avhengig av musikk. Når sant skal sies er jeg veldig lite interessert i musikk, men noen ganger er det likevel ok å få litt rytme i hjernebarken. Da hender det at jeg savner en Ipod. Jeg har forresten heller aldri eid en Discman, men langt tilbake på 80-tallet hadde jeg en Walkman. Den ble ikke mye brukt så hvorfor prøver jeg å innbille meg at en Ipod ville blitt mer brukt?

Takboks til bil. Noen ganger er bilen så fullastet at det ville vært riktig bra med en takboks. Men når sant skal sies så er det ikke ofte. Og det har vel heller aldri skjedd at vi ikke har klart å få med oss det vi har hatt behov for. Ergo har jeg heller ikke noe reelt behov for en takboks. Dessuten fører en takboks til høyere forbruk av drivstoff.

Surround-anlegg. Kjekt å ha, kjekt å ha. Får sikkert brukt for det en vakker da’. Neppe!

Playstation/Xbox. Noen ganger ville det vært riktig flott å ha en spillmaskin for underholdningen sin del. Men trenger jeg det? Egentlig ikke. I tillegg er jeg typen som gjerne gror fast foran en playstation om den først kommer innen rekkevidde. Og siden jeg stort sett har det travelt nok i hverdagen er det kanskje like greit at jeg ikke eier en.

PC. Jepp, det er sant. Jeg eier ingen PC. Laptopen tilhører arbeidsgiver, og den stasjonære har jeg lånt av min bror.

Svin på skogen
Men jeg har ikke alltid vært så disiplinert at jeg har klart å styre unna alt jeg har hatt lyst på. På ferie i utlandet for noen år siden kom jeg over en stor flott hengekøye på et marked. Idylliske bilder med meg selv døsende i hengekøyen i sommervarmen flimret over netthinnen min. Etter heftig pruting fikk jeg kjøpt den for slikk og ingenting. I farten glemte jeg at jeg ikke hadde to trær å henge den mellom. Hengekøyen ligger på loftet et sted.

For to år siden kjøpte jeg meg også en handsfree øreplugg til mobiltelefonen. Den var på tilbud da jeg kjøpte meg ny telefon. Pinlig å innrømme det, men den er fortsatt ikke pakket ut av esken.

Jeg har en aldri så liten lidenskap for bøker. Har jeg behov for å slå i hel et par timer så går jeg gjerne inn i en bokhandel og koser meg ved å lese litt her og bla litt der. Selv om det hender så er det sjeldent jeg kjøper noe i bokhandelen. Det er for dyrt. Nei, da handler jeg heller bøker på Internett, eller aller helst fra brukthandlere og Fretex. Der finnes mange godbiter! Billig! Resultatet er at jeg eier et par hyllemeter med bøker jeg aldri har fått tid til å lese. Men en dag… da skal jeg lese dem alle sammen. Når jeg blir pensjonist. Kanskje.

Den nevnte stasjonære PC-en, som jeg har lånt av min bror, har en gammeldags skjerm som tar utrolig stor plass. I lang tid har jeg gått og talt på knappene om jeg ikke burde kjøpe meg en nett liten flatskjerm til PC-en. Og så: for to dager siden forble skjermen helt svart etter at jeg hadde startet PC-en. Strålende! Endelig hadde jeg ikke bare lyst på, men faktisk et reelt behov for ny flatskjerm. Av sted til butikken bar det, og en liten time senere var skjermen kommet i hus og koblet til. PC-en startes på nytt bare for å oppdage at den nye skjermen var akkurat like svart som den gamle. Det er PC-en som har kræsjet – ikke skjermen! Dermed forsvant 1400 kroner rett ut vinduet. Beløpet er bokført på konto for livserfaring.

Kjøper dyrt, selger billig
Jeg er heldigvis langt fra alene om å kaste bort penger på ting jeg ikke trenger. På ”Torget” på finn.no får du 5704 treff om du bruker søkeordet ”ubrukt”, 2621 treff på ”ikke brukt” og ”helt ny” gir 2661 treff. Mange av annonsene inneholder ordet ”nesten” foran søkeordene jeg brukte. Altså; nesten ubrukt, nesten helt ny osv. Men likevel, det er over 10 000 tilnærmet nye gjenstander som bys ut for salg. Mange av dem til en brøkdel av nypris.

Hvordan og hvorfor har de havnet der?

Min hypotese er at mesteparten skyldes folk som har kommet over et kanonbra tilbud på en eller annen ting som de hadde veldig lyst på og virkelig ønsket seg. Et riktig røverkjøp med andre ord. I farten glemte folk at de overhodet ikke trengte tingen, og bruker derfor finn.no til å bli kvitt faenskapet igjen.

Eller så kan det være at de aldri har lest noen av innleggene til Dragen inne på Pengevett-forumet. Som signatur på alle sine innlegg skriver hun: ”Hvorfor bruke penger man ikke har, til å kjøpe ting man ikke trenger, for å imponere folk man ikke liker?” Jeg elsker dette sitatet. (Dette innlegget er forresten et resultat av en utfordring jeg fikk av Dragen inne på forumet)

Det finnes selvsagt en god del eksempler hvor behovet faktisk er til stede, men hvor viljen til å benytte utstyret mangler. Ja, jeg snakker om treningsutstyr. Har du ikke tid til å jogge trenger du ikke lure deg selv til å tro at om du bare hadde hatt en ergometersykkel… Det er for øvrig rundt hundre ergometersykler og tredemøller til salgs på finn.no i øyeblikket. Gudene vet hvor mange som står og støver ned på loft og i kjellere.

Finn.no har også et stort antall annonser med flunkende nye både barneklær og dameklær, som kan bli dine til langt under hundrelappen. Her finnes det noe for et hvert budsjett.

Mange har gjort seg rik på kjøp og salg. Men å kjøpe noe til 1000 kroner, for så å selge det videre for 200, er en sikker vei til evig fattigdom (Før du løper inn på finn.no for å kjøpe deg et eller annet: Det blir ikke bedre butikk av at du kjøper det for 200, for siden å kaste det eller gi det bort).

Gjør gjerne et røverkjøp på finn.no, eller oppsøk ditt lokale kjøpesenter neste gang det er nattåpent med masse gode tilbud. Bare husk følgende fra ord fra Kasper, Jesper og Jonatan:



”Vi lister oss så stilt på tå når vi drar ut og røver- Vi røver bare det vi må, og det som vi behøver.”


Gjør du et røverkjøp på noe du ikke behøver, så er det kun deg selv du røver i fra – uansett hvor billig du fikk kjøpt det for.

Har du forresten hørt om mannen som fant hundefôr på tilbud? Det var så billig at han bare ble nødt til å kjøpe seg hund.

PS! Fyll gjerne opp kommentarfeltet med historier om mer eller mindre gode røverkjøp du har gjort.

Foto: Vladik, sxc.hu

17 kommentarer:

  1. Herlig!

    Du legger vel hengekøyen ut på finn.no?

    SvarSlett
  2. Å, neida. Nå er vi jo i ferd med å overta hus med hage. Jeg skal plante to trær i akkurat passelig avstand ;-)

    SvarSlett
  3. Like inspirerende som alltid! Jo jeg har gjort røverkjøp. Senest i dag faktisk! La av noen penger til barna så de skulle få seg noe nytt til skolestart. Alle var med. Hurra jeg fant stativer med 40 og 50 kr tilbud de fikk velge selv fra! Bukse og genser til alle. Jeg kom til å spare hundrelapper i massevis! Så fant en gutt en genser han likte et annet sted. Jeg lukket øynene og lot han få den, en litt dyr ting er ikke så farlig, vi har jo ting her til brøkdelen til de andre. Joda, jenta kom med en bukse, og en annen at gutta med en tskjorte og da måtte jo alle få det også! Hjelp! Jeg følte jo på meg at det var på tide å avslutte. Så jeg gikk til kassen med fire barn på slep med en siste ting de måtte ha. Jeg tok det med og så betalte vi. 1600 kroner. 400 mer enn jeg hadde lagt av! Neste gang går jeg alene..... Men barna var fornøyde. Veldig fornøyde!

    SvarSlett
  4. Flott å høre at du lar deg inspirere Zelig! Og takk for at du delte din røverkjøp-historie med oss :)

    SvarSlett
  5. Mitt dårligste kjøp -som jeg rett og slett skammer meg over -og som ikke kan legges ut på finn.no:

    1)
    ...det kom en hyggelig kar på døra en dag jeg ikke følte meg så pen at det gjorde noe, og gangen var full av sko etter våre tusenbein, og i det hele tatt, så jeg prøvde vel å gjøre opp for førsteinntrykket.... Han kunne tilby meg flyfoto av huset vårt! - å du verden! - ja, det måtte jeg vel, tenkte jeg, han hadde jo tatt bilder av det alt - og jeg kunne få det MED ramme. Så jeg sa ja - og det kostet ca 700,- og var bittelite. Og jeg turte omtrent ikke fortelle det til gubben. Det henger nå der da - i tusenbeingangen, Fanken, det er jo sånne bilder som folk med GÅRD har! ikke vi som bor i et 20 år gammelt hus på et boligfelt i Østfold. *RØDME*

    2)

    I mai var vi på bilferie til Normandie i vår slitne Skoda Octavia stasjonsvogn, med de to yngste jentene, sammen med mine foreldre som kjører en Caravelle som er sånn campinginnredet. Mamma hadde brukt hele uka før vi dro til å bake nydelige rundstykker, så vi skulle ha på turen, og de hadde fyllt opp kjøleskapet i bilen med herlig pålegg. Så turen ned var jo veldig billig, - vi sov i bilen 1 natt og på et skikkelig ok hotell 1 natt - kostet 360 kr pr rom, med plass til 4, -frokost hadde vi jo selv. Sånt liker jeg. Og etter en økonomisk og veldig koselig ferie hos vår faste epelsiderbonde, så bars det på vei hjem igjen. Jentene ville så gjerne spise på restaurant -men vi sa nei, vi har masse brød og herlig pålegg i bilen - Camembert med Kiwi, nytrukket te etc. - men i Belgia så lovte vi dem pølser og pommes frites likevel da - og stanset ved en bensinstasjon-cafe. De har ikke pølser i Belgia - på den måten vi er vant til. Mor og far, rigget seg til i bilen og tok frem sin medbragte mat, mens vi saumfarte menyen... oki - varmet langtoast med skinke og ost, ok. - og så pommes frites da - ja, ok! - ta til 4 personer. Og ja - ketschup også - (spørre om det da...)

    Og regningern kom på 350 kr! - ja, det er ikke mye, - men det var så semmer mat!, og ketschup'en kostet 6 kroner pr person! Så satt vi der da - og kikket ut på mamma og pappa som mesket seg, omtrent gratis med te og smørbrød, frukt og hjemmelaget sjokoladekake, mens vi spiste smakløse varme og veeeldig lange toast og smakløs pommesfrites med dyr ketchup på.

    Jeg har da brukt 350 kr mange ganger, som heller ikke var så smart - men denne gangen ergrer meg enda! Da forstod jeg at mamma har alltid rett, og de har alltid fått til masse for pengene sine, og hun baker og sparer og lager og det er så koselig. Jeg tror nok det var mest følelsen av å være en sjuskemor :)

    SvarSlett
  6. Før jeg begynte å studere, hvilket jeg fortsatt gjør ennå, så hadde jeg et slaskeår og bodde hjemme. Altså bodde og spiste jeg på mor og far, og alt jeg tjente det året kunne jeg bruke på hva jeg ville.

    Jeg hadde aldri hatt så mye penger mellom hendene, og kjøpte alt jeg hadde hatt lyst på lenge. ECM Giotto espressomaskin, brødbakermaskin, minidisk, hjemmekino, osv, osv. Jeg hadde stor glede av alt dette, men bare i noen måneder - så sa det plutselig stopp. Jeg følte en tomhet ved forbruket, og jeg innså at det ikke var slike ting som gjorde meg glad.

    Vi lever ikke evig, vi skal faktisk dø - et faktum jeg bare evner å forstå i noen få korte øyeblikk - og hvem bryr seg da om hvordan teppet under stuebordet matcher sofaen eller om man har flatskjerm eller ikke. Vi har ikke flatskjerm, og det finnes virkelig ikke en celle i kroppen min som savner det.

    Jeg skal snart gifte meg, min fremtidige kone er gravid, og et nytt menneske som ligner på meg og den jeg elsker skal vandre på jorden. Alle disse tingene man stresser med er bare tull. Allikevel, og det bør understrekes, så er jeg opptatt av sparing og penger, men motivasjonen og perspektivet er annerledes. Jeg vil ha den tryggheten som penger i banken gir. Har dere lagt merke til den roen som rike mennesker har over seg? I hvert fall, det er en ro som jeg ønsker for meg selv og familien.

    SvarSlett
  7. @Sissel: Takk for to herlige historier! Et sånt flyfoto har også mine foreldre over barndomshjemmet mitt. Jeg håper faktisk at jeg får arve det en dag jeg. Aner ikke hvor mye de betalte for det i sin tid, men de gir meg varme minner hver gang jeg ser bildet.

    Kanskje finnes det noen i neste generasjon hos deg også, som en dag vil bli glad for at du sløste bort de 700 kronene?

    @Anonym: Du skal prise deg lykkelig over at du føler en tomhet ved alt forbruket. De fleste bruker hele livet sitt på å rote bort tid og penger på uvesentligheter - uten noen gang å stoppe opp og kjenne etter hva som egentlig er viktig her i livet.

    Det finnes nok sikkert mange rike mennesker som har en stor ro over seg, men det finnes også mange rike som aldri slutter å strebe etter ytterligere materiell velstand. På samme måte som det finnes mange som ikke er rike, som likvel har denne roen over seg. Kanskje det skyldes at noen mennesker er flinkere enn andre til å si at nok er nok, og så være fornøyd med det?

    Men jeg er enig med deg (hvis jeg har forstått deg korrekt) at en viss mengde penger og velstand kan skape en trygghet som det er vel verdt å strebe etter.

    SvarSlett
  8. Økonomisk trygghet er viktig. Flatskjerm er det ikke.

    Det blir forresten spennende å høre hvor mye dere bruker på bryllup. Vi kommer til bruke 12 000,-. Kirkebryllup, fest for 18 gjester (nærmeste familie kun), gifteringer, ny brudekjole (som skal selges etterpå), ny dress til meg, Tapas levert, kaker, jordbær, mineralvann, øl, vin, musserende vin, osv, osv.

    Vi har masse tips :-). Gift dere og lag noen barn.

    SvarSlett
  9. 12 000 for hele bryllupet? Det er jo imponerende! Tror ikke vi klarer å matche den summen. Vi driver fortsatt å diskuterer hvor mange gjester vi skal ha, så vi får se etterhvert hva vi ender opp med.

    Alle tips mottas med takk :-)

    SvarSlett
  10. Brudekjolen ble kjøpt fra Kina gjennom 9lover.com. Mål ble levert, og kjolen sydd etter dem. Prisen var knappe 200 USD, eller rundt 1200 NOK med porto. Vi fikk kjolen for litt over en uke siden, og den var meget pen, kvalitet svært god, leveringen rask (gjennom TNT) og damene i Kina skrev sågar "Dress. Gift. Value 20 USD" på pakken, så det ble ikke noe toll på den. Etter min samboer fikk kjolen, stakk vi for moro skyld innom et sted hvor man kunne leie brudekjoler og husker jeg ikke feil, så skulle de ha mellom 6000-7000 NOK for å leie den én dag. Kvaliteten på kjolene var heller ikke noe bedre. Til sammenligning eier vi nå kjolen, og kan selge den igjen.

    Selv kjøpte jeg dress på H&M. 400 NOK for dressjakke, 200 NOK for bukse og 400 NOK for skjorte og slips. Når det gjelder ringer, kjøpte vi ikke en egen diamantring som forlovelsesring. Det er vel en tradisjon som har kommet til Norge gjennom Hollywood. Uansett, vi kjøpte sølvringer med et tynt lag platina for 1800 NOK og det inkluderte gravering (http://www.oleaas.no/produkt.asp?ProdID=4808019&MenyID=477&path=15,477)

    Dette er bare noen få eksempler, men det viser hvor lett det er å spare tusenlapper i forbindelse med bryllup. Forresten, that reminds me, når dere skal kjøpe ting, f.eks. blomster og kaker og slikt, hvis det kan unngås, ikke fortell at det er til bryllup. Det blir alltid dyrere da...

    SvarSlett
  11. Minte meg om mitt eget bryllup - vi hadde 43 gjester. Jeg lagde småbord og dukene var beige lakener fra IKEA - vase med tørkede bønner i og en mørkerød kala på hvert bord. Jeg hadde også laget små bordkart som lå på hvert bord, som forklarte hvem alle gjestene var. "Fetter av bruden" etc. Vi hadde koldtbord - kjempekoselig.

    Det som kostet mest penger var klær, fotograf, brudebukett, leie av lokaler og frisør. Alt dette er jo ting man kan redusere kraftig på .

    Lykke til til anonym! :)

    SvarSlett
  12. Takk for det, Sissel. Klær har vi fått billig, fotograf skal søsteren til bruden være, brudebukett lager bruden rimelig selv vha. blomster fra blomsterbutikk (roser og noen andre blomster som hun skal surre et silkebånd rundt, tror jeg), lokalet blir hjemme hos oss og frisør droppes.

    Det blir bryllup på budsjett, men jeg tror vi kommer til å lage en fin og stilfull dag. Det er jo egentlig alle dagene etterpå som viktigst. Til sammenligning bruker vennepar av oss ofte rundt 100,000,-. Det blir litt mange penger for én dag, synes vi.

    SvarSlett
  13. Takk for masse gode tips!

    Budsjettet for vårt bryllup er ikke klart enda, men jeg tro det kommer nærmere 100.000 en 12.000.

    Festen skal vi ha på et koselig lite hotell ikke så langt unna her vi bor, og der ryker det nok noen tusenlapper.

    SvarSlett
  14. Onkel Skrueaugust 20, 2009

    Mye prat om bryllup her, er en skikkelig gjerrigknark selv, men brukte nærmere 100 000 på bryllup selv for noen år siden. Bryllup er skikkelig DYRT, uansett hvor mye man forsøker å spare. Noen tips fra meg:

    * Brukt bryllupskjole (krever samarbeidsvillig kone, dersom hun ikke vil, tror jeg ikke det er lurt å pukke på dette punktet)
    * Lei et sted der man kan ha med sitt eget brennevin, ellers kan barregningen bli svindyr om du vil ha åpen bar.
    * Ordne med kaker selv.
    * Få tak i lokale i god tid utenfor Oslo.
    * Gift deg bare ÉN gang!

    På tross av dette ble det svindyrt for meg, fordi jeg leide lokale i Oslo og inviterte usannsynlig mange gjester. Fordelen med dette var at vi fikk en haug med gaver, slik at når alt kom til alt så endte jeg opp med mer penger + gaver enn utgiftene.

    Til slutt et skikkelig kynisk gjeste-triks: Familie gir som regel dyrere gaver (og ofte kontanter!) enn unge bekjentskaper man har. Og de unge gjestene man inviterer drikker alltid mye mer brennevin enn arvetante Olga på 90. Dessuten vil litt perifer familie ofte la være å komme i bryllupet om det er lang reisevei, MEN DE SENDER LIKEVEL GAVE FORDI DE ER INVITERT!

    Så inviter gjerne venner, men ikke glem familien!

    SvarSlett
  15. Jeg var på et bryllup hos et ungt vennepar i starten av 20 - årene i fjor. Det var veldig flott og godt planlagt. Likevel hørte jeg snakk om at det kostet nærmere 100 000 kroner.

    Jeg tror det er slik at selv om to personer som gifter seg kan være veldig økonomisk flinke, kanskje de heller tar i litt når de vel skal gifte seg. Det skal jo i utgangspunktet skje kun en gang og da føler nok folk at 100 000 kanskje ikke er så mye penger i den store sammenheng for et minne for livet?

    Nå har ikke jeg og fruen giftet oss enda, vi har rett å slett ikke orket å prioritere det! :)

    SvarSlett
  16. Ja, nå har kommentaren blitt litt off-topic, og det er jo min skyld. Så, i stedet på å bøte på skaden, velger jeg heller et nytt topic som også er off.

    Jeg har byttet strømleverandør nå og valgt spotpris. Er det noen andre som har gjort det samme, og har nyttige erfaringer å dele?

    SvarSlett
  17. Ad bryllup, så har jeg følgende, enkle observasjon - den er dog ikke basert på et statistisk signifikant sample size, som det heter. Antall år et par forblir gift og summen brukt på bryllup er omvendt proporsjonale størrelser...

    SvarSlett