tirsdag 10. februar 2009

Spar tusenlapper på økokjøring

Endre kjørestilen din og spar flere tusen kroner i året. Jeg har tidligere skrevet her på Veien til Rikdom at jeg ikke har så mye å spare på økonomisk kjøring. Og det var vel kanskje en litt overivrig påstand. Regnskapet mitt for i fjor viser at drivstoffutgiftene var på over kr 12 000,-. En gjennomsnittsjåfør kan spare opptil 20 % av drivstofforbruket ved å legge om til en økonomisk kjørestil.

Jeg liker selv å innbille meg at jeg er en god sjåfør. Men akkurat hvordan mine kjøreferdigheter er i forhold til resten av befolkningen skal jeg overlate til andre å bedømme. Samtidig vet vi at det er undersøkelser som viser at over 90 % av alle bilførere selv tror at de er bedre enn gjennomsnittet. Da kan vi hvert fall trekke den konklusjon at svært mange bilførere har dårlig selvinnsikt.

Så la meg nå i et øyeblikk av selvinnsikt påstå at jeg er akkurat like god som gjennomsnittet. Da kan jeg spare rundt kr 2 500,- om jeg lærer meg å kjøre økonomisk. Og jeg sier ikke nei takk til et par tusen ekstra kroner å rutte med, så nå skal det bli andre boller i trafikken.

Etter å ha lest rundt på ulike nettsider har jeg samlet sammen en del råd for økonomisk kjøring, og disse inkludere blant annet:



  • Hold jevn fart
    Se lang frem, og skaff deg best mulig oversikt over trafikkbildet. Dette gjør det mye enklere å få til en jevn kjøring, uten alt for mange og kraftige oppbremsinger og akselerasjoner. Jeg må vel innrømme at jeg av og til har det litt travelt i trafikken, så her kan jeg sikkert spare inn noen kroner på bensinbudsjettet.


  • Hold god avstand til bilen foran. Fylkessekretær i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund, Jan Anker-Goli, gjennomførte i fjor en testkjøring og kommenterte følgende til Mediaplanet Online :


    "Jeg kjørte veldig nær en bil over en distanse. Jeg opplevde å være urolig med gasspedalen og stresset fordi jeg skulle følge bilen foran. Deretter lot jeg bilen foran få avstand, samme distanse. Her fikk jeg en buffersone og tid til bedre å regulere farten. Jeg fikk i snitt 18 prosent lavere forbruk og hadde bedre oversikt i trafikkbildet."



  • Unngå unødvendig stans. Størst drivstofforbruk har du når bilen skal settes i bevegelse fra 0. Så all stans som kan unngås er positivt. Det har selvsagt ingen hensikt å gi gass om trafikklyset litt lenger fremme lyser rødt (eller skifter til rødt før du er gjennom krysset), likevel er det mange som gjør det. Da er det bedre å slippe gassen å bare la bilen trille frem mot krysset. Da har du null forbruk frem til krysset, og er du heldig så skifter det til grønt før bilen har stanset. Dermed kan du legge inn andre eller tredje gir og bare fortsette kjøreturen. Samme taktikk kan du bruke i nedoverbakker. Legg bilen i høyeste gir, slipp gassen helt og nyt en gratis trilletur. Ja, bilen bruker faktisk mer drivstoff om du setter den i fri, og lar den trille. Bare husk å bremse før du kjører inn i rumpa på bilen foran deg.


  • Kjør maks én til to billengder i første gir. Bruk andre giret til å akselerere til ønsket hastighet, og hopp rett over i femte gir. Så snart du er over i andre gir er drivstofforbruket halvert, og med dagens biler kan du fint kjøre i femte gir allerede ved 50 km/t. Akkurat dette punktet er jeg ganske flink til.


  • Unngå at motoren går på tomgang. Kjøreturen skal starte straks motoren er igang. Kald motor har mye høyere drivstoffbruk, og den raskeste måten å varme opp motoren er å kjøre. Her synder jeg mye nå om vinteren. Det første jeg gjør er å starte motoren og sette på vifte og varme i sete. Deretter er det ut å måke snø og skrape is før kjøreturen endelig kan starte. Er det skikkelig kaldt og jeg mot formodning har god tid på morgenkvisten, så hender det faktisk at jeg setter meg inn i bilen med vifta på fullt og så sitter jeg der da og hører på radio mens isen langsomt smelter på frontruta. Dette skal det bli en slutt på. Fra nå av skal det først måkes snø og skrape is - så skal motoren startes.


  • Unngå unødvendig last. Økt vekt gir økt drivstofforbruk. Er dette et hint om at jeg bør sette meg selv på en slankekur?


  • Ikke bruk skiboks/takstativ uten at er helt nødvendig. Økt vindmotstand gir økt drivstofforbruk.


  • Samme resultat får du av å kjøre med åpne vinduer og takluke. Bruk aircondition.


  • Regelmessig kontroll av dekk og dekktrykk.


  • Gjennomfør alle servicer på bilen.

I tillegg til at dette gir lavere drivstofforbruk så er det jo naturlig nok positivt for miljøet. Spar penger og miljø samtidig. Fint, ikke sant?

Kjørestilen som kreves for at du skal klare å redusere forbruket med opptil 20 % har enda flere fordeler; belastning på motor og slitasjedeler blir mindre. Dermed vil vedlikeholdskostnadene gå ned og bilens levetid vil øke. Så hva venter du på?

God tur – og kjør pent!

Foto: Daino sxc.hu

4 kommentarer:

  1. endel ting her jeg ikke er enig med deg i, men det er helt klart ett potensiale for di fleste til å få bedre flyt i trafikken. Rett fra andre til femte er jeg ikke enig i, en bensinmotor på lavt turtal i femtegir bruker mye brenne

    SvarSlett
  2. Mulig du har rett Ivar. Men jeg finner flere nettsider hvor det anbefales å kjøre med så lavt turtall som mulig, og like mange sider som anbefaler å hoppe rett fra andre og over i femte gir. Er disse nettsidene på villspor?

    SvarSlett
  3. replica bags seoul gucci replica handbags o9b50i9i72 replica bags manila replica bags pakistan review l4v66e4e78 zeal replica bags reviews replica bags sydney hop over to these guys s2l29v8v95 7a replica bags meaning

    SvarSlett