torsdag 10. september 2009

Personligbudsjett.no

Fra tid til annen kommer jeg over andre blogger eller nettsider som virkelig fanger oppmerksomheten min. For et par dager siden kom jeg over en slik side. Personligbudsjett.no er en nystartet blogg, fortsatt mindre enn én måned gammel.

Du finner noen poster med sparetips og informasjon om hvorfor budsjett er viktig, men det som virkelig er imponerende er en nedlastbar budsjettmal. Budsjettmalen kan lastes ned helt gratis, og er et av de mest omfattende personlige budsjettprogram jeg har sett – i hvert fall på norsk.

Budsjettet kan du laste ned som en Excel-fil og lagre på din egen PC. Dersom du bruker en nettbank hvor du kan laste ned din egen kontoutskrift som en Excel-fil kan denne raskt og enkelt limes inn i regnskapsdelen av budsjettet.

Selv om mye av regnearket er selvforklarende, så har arkitekten bak personligbudsjett.no laget et omfattende hjelpeark med bruksanvisning. Forklaringene er laget så enkle og grundige at det ikke trengs noen økonomisk utdannelse for å forstå hvordan du skal fylle ut budsjettet.


Standard husholdningsbudsjett fra SIFO (Statens Institutt for Forbruksforskning) er bygget inn i regnearket, og det lages automatisk en sammenligning over hvordan dine utgifter er i forhold til standardbudsjettet. For mange av oss vil jo det gi en grei pekepinn på om vi er flinke til å spare eller om vi sløser unødvendig mye.


Foreløpig har jeg ikke kommet lengre enn til å sitte og leke meg litt med regnearket. Jeg håper å få satt av en liten time i løpet av helgen til å fylle inn budsjett og regnskap med reelle tall. En ting er hvert fall sikkert; denne budsjettmalen er langt mer omfattende enn det budsjettet jeg selv lager i Excel. Dersom jeg er like fornøyd etter og ha prøvd det en stund så sier jeg takk for et flott budsjett. Last det ned helt gratis.

Se forøvrig:
Hvordan lage budsjett, del 1
Hvordan lage budsjett, del 2

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar