søndag 19. april 2009

Man blir ikke mett av gratis vareprøver

For en del uker tilbake fortalte jeg om et reklametilbud om å få gratis Vita hjertego’ sendt hjem i postkassen. Rett før påske kom pakken. Først ble det en stor skuffelse. Tre små porsjonspakker med margarin var alt Mills ville sende til meg. Dette ble liksom ikke den store besparelsen på husholdningsbudsjettet som jeg hadde fantasert om. Jeg er ikke helt sikker på hva det var jeg egentlig fantasert om, men jeg tror det innebar en liten lastebil fra DHL.

Men så dukket det opp noe annet i pakken som fanget min oppmerksomhet: En handleliste med kjøleskapsmagnet. Ikke det store bidraget til budsjettet dette heller, men desto mer praktisk. Takk til Mills for den sjenerøse gaven.

Nei, jeg må nok finne en annen måte å bli rik på, for det er tvilsomt at veien til rikdom går via gratis vareprøver. Men det skal innrømmes at andre har gjort dette med større suksess enn meg før. På nittitallet fantes det en studentgruppe ved NTNU i Trondheim hvis formål var å snylte til seg mest mulig på kortest mulig tid – til mest mulig egen vinning. NTNU Snyltegruppa som gjengen kalte seg satte snylting inn i et befriende herlig system. De tok kontakt med bedrifter og organisasjoner som de trodde kunne ha noe av verdi å gi bort, og tigget og ba om ikke de også kunne få. Her er lista over det de satt igjen med etter tiggerferden:


53 T-skjorter, skopussesett, minisekker, sparebøsser, våtservietter,
klistremerker, lekebiler, isskraper, tannpirkere, målebånd, fargeblyanter,
reflekser, ballonger, øljekker, ølhåndklær, ølbrikker, postkort, almanakker,
kalendere, nøkkelringer, en sekk, en akvarell, klistremerker, pins, tøymerker,
brosjyrer, nåler, en SOHO-sjokolade, fyrstikker, multifunskjonelle verktøy, 143
penner, bankkort-holdere, KRUS, brosjyrer, innmeldingsblanketter, lightere,
flere T-skjorter, masse drops, store klistremerker, finere penn-etui, 12 glass,
rumpetasker, skyggeluer, bukseseler, Parker-penner, 6 gratis
internett-abonnement, kortstokker, musmatter, kombinerte
kalender/bindersholdere, visittkortholdere med ringelyd, lappeholdere full av
lapper, Makaroni, ost, spaghettisaus, cornflakes, brus, CDer !! (6 stk),
mintdrops, skriveblokker, nøkkelringer med lys, bæreposer, pizza, lommelykter,
pengebøker, slips, sjokoladekake, 10 gratis OLC-medlemskap (verdi kr 1000),
linjaler, blyanter, viskelær, pannebånd, nuppefjernere, solbriller, en
Oakley-cap, en videofilm, samt 2 kasser Flux Soda Brus.




Dette viser hvert fall at det er mulig å oppnå økonomisk vinning ved å tigge rundt omkring, men jeg tror likefullt at jeg skal satse på en annen metode for fremtiden enn gratis vareprøver.

3 kommentarer: