tirsdag 21. april 2009

17 dager uten å handle mat!

I dag var Fruen og jeg og handlet mat for første gang på 17 dager. Det tror jeg må være ny rekord for oss to. Vi har tidligere snakket om å endre matinnkjøpene fra én gang per uke til kun én gang hver annen uke, og det gikk helt uten problemer.

Det var faktisk ikke engang planlagt at vi skulle gå så lang tid uten å handle, men etterhvert som tiden gikk og det fortsatt var rikelig med mat igjen så har vi bare utsatt og utsatt handleturen.

Mangel på mat har det overhode ikke vært. Tvert i mot. Senest for noen dager siden måtte jeg kaste kjøttpålegg som var blitt dårlig før vi rakk å spise det opp. Vi gikk riktignok tom for melk i slutten av forrige uke, men siden både Fruen og meg fint kan gå noen dager uten så var ikke det god nok grunn til å dra på butikken.

En svært positiv side ved at det gikk så lang tid mellom innkjøpene er at vi endelig har fått spist litt ut av fryseren, men det ser ikke ut som om den ville gått tom med det første uansett. Lurer på om det finnes en bunn i den fryseren i det hele tatt? Lenge siden jeg har sett den hvert fall.

Forrige handletur var lørdag før Palmesøndag, og da endte kassalappen på 1050 kroner. Og den handlevogna har altså holdt i 17 dager for oss to voksne. Det betyr med andre ord at hver av oss har spist mat for 30 kroner og 90 øre per dag - inkludert godteri og påskeegg. Slå den da folkens! Ikke har vi spist simpel mat heller. Kostholdet har vært variert, sunt og godt.

Handlevognen i dag var stor og velfylt, men likevel stoppet kassaapparatet på 1 210 kroner. Så får vi se hvor lenge det varer denne gangen. Jeg har et håp om at vi kan drøye med neste innkjøp til langt ut i neste uke en gang. Det forutsetter riktig nok at jeg kaster meg rundt og begynner å bake brød igjen. Det har vært litt slapt på den fronten i det siste, så her trengs det en skjerpings.

Jeg undrer meg bare mer og mer over hva i all verden det var vi sløste bort pengene våre på før? I øyeblikket ser det ut som at matbudsjettet blir halvert i forhold til i fjor. Det er mye penger spart!

Årsaken er like enkel som den er genial. Vi setter opp meny over hva vi skal ha til middag kommende uke sånn at det blir enklere å planlegge hva vi trenger å kjøpe inn. Og vi skriver alltid en detaljert handleliste før vi drar butikken.

Hvis du ikke allerede gjør det, så prøv det du også. Få med deg din bedre halvdel, eller bare gjør det på egenhånd, og så skal du se hvor mye penger du kan spare ved å ta noen helt enkle grep i hverdagen.


Foto: Robbie Owen-Wahl, sxc.hu

6 kommentarer:

  1. Vi ukeshandler og sparer en del på det i forhold til de gangene vi slumphandler, men 17 dager ville jeg nok neppe gått.
    Vi spiser råe grønnsaker og frisk frukt hver dag alle 5, og det er viktigere for meg enn å spare inn tror jeg. Jeg tror ikek det hadde vært så fresht etter 2,5 uke..

    SvarSlett
  2. Vet du hva? Jeg ELSKER denne bloggen? Det er som å lese om meg og mitt eget liv, bortsett fra at jeg er enslig med en sønn. Og min arbeidssituasjon er slik at jeg MÅ stramme inn på "livremmen" (er blitt permitert fra jobb). Men uansett hvor mye jeg tjener, kommer jeg til å ha det slik jeg har det nå. For det er faktisk en egen livsstil og en slags "sport" å se hvor mye man kan leve på. Jeg har til og med egen bolig og ingen skjønner at jeg faktisk klarer meg. Nok om det. Vil bare gi deg to tips angående matvarer:

    1. Kjøp First Price brød på Kiwi (og slutt å bak brød). Det koster 4.90. Dere sparer også tid og strøm. Kiwi har egen kuttemaskin. Noe som også gir rom for at dere kan fryse alt i porsjonspakninger - og dermed gi dere selv "brødforbud". Dere tiner opp kun det dere trenger.

    2. Personlig ble jeg for mange år siden oppmerksom på at kaffeforbruket mitt var høyt, fordi jeg traktet mye som ble stående kaldt over tid. Nå heller jeg aldri ut kaffe mer. Er det igjen en skvett eller tre,så varmer jeg det veldig raskt opp igjen på mikroen. Det koster mye mindre i strøm hvis man tar med i betraktning av hvor mange poser med kaffe man kaster ut av vinduet i løpet av et helt år. Tror forbruket mitt gikk ned fra tre til en pose med kaffe i uken. To poser med kaffe i uken, blir en del sparepenger i løpet av et år :)

    mvh ytringer@gmail.com

    SvarSlett
  3. Anonym 1: Holdbarheten på frukt er absolutt en utfordring når det går lenge mellom handlerundene. Men appelsinene holdt seg helt perfekt, og det er de faktisk fortsatt. Men jeg tror ikke vi skal begynne å strekke strikken så veldig mye lenger enn 17 dager...

    Anonym 2: Så flott å høre at du elsker bloggen da :) Jeg startet å skrive for min egen del, men merker etterhvert at det er utrolig kjekt når andre leser innleggene og faktisk liker dem og blir inspirert.

    First Price brød tror jeg ikke at jeg har smakt. Men fruen sitter og nikker og sier at det er godt, så det skal testes ut ved neste anledning. Takk for tipset!

    Kaffeforbruket mitt er så lite at det nesten ikke er målbart. Det går mest i te, og der kjøper jeg en kilo for (hva var det nå igjen...) 48 kroner eller noe sånt på en invandrerbutikk. Holder en stund det. Da er det verre med sukkermengden oppi teen. Den er målbar - både i kroner og kilo...

    SvarSlett
  4. Morsomt å lese inspirerende:-) Jeg er en ekspert på små handling, og vet jeg bruker ekstremt mye penger på mat. Nå skal jeg skjerpe meg med det og handle en gang i uken. forsøker for øyeblikket faktisk og jobbe meg ned i fryseren. Angående sukkeret i teen, forsøkt med sukketter??? Det er vel iallefall mindre skadelig for tennene. ( tannlege regninger kan iallefall bli meget stor pga av sukker) .

    SvarSlett
  5. Flott å høre at du lar deg inspirere :)

    Sukketter i teen smaker vondt... :(

    SvarSlett