mandag 9. mars 2009

Pengemannen baker brød

I helgen har det skjedd en aldri så liten revolusjon hjemme hos oss. Jeg, Pengemannen, har bakt brød. I mange andre familier er ikke det noe å rope hurra for i det hele tatt, men det er det altså hos oss. Sist jeg bakte brød tror jeg var i heimkunnskapstimene på ungdomsskolen.

Nå er det i grunnen ikke så ofte det blir bakt brød hjemme hos oss i det hele tatt. Både Fruen og jeg er glad i å lage mat, men der hvor hun er en mesterkokk er jeg en skarve amatør. Men selv ikke Fruen er noe særlig begeistret for baking. I lengre tid har jeg pratet om at jeg sikkert kunne bake gode brød om jeg bare hadde prøvd. Det har ikke manglet på oppmuntring og støtte så jeg kan ikke skylde på noen andre enn meg selv for at det har bare har blitt med snakket.

Men i helgen skjedde det altså. Jeg ble rett og slett inspirert av damene inne på pengevett.com som i denne tråden har diskutert brødbaking. Mulig at jeg har jukset etter pengevettdamenes standard siden jeg brukte en 1-2-3 pakke, men ett sted må jo en nybegynner starte. Juks eller ikke - to stk brød ble egenhendig bakt av undertegnede. Og her i huset finnes verken bakemaskin eller foodprosessor så deigen måtte eltes og knas med ren håndmakt. Det må da kompensere for bruk av 1-2-3 pakke? Ekstra lang tid til heving fikk den også. Jeg vet at mange påstår at forheving er unødvendig, men her aksepteres ikke noe slurv. Skal det gjøres, så skal det gjøres. Dermed fikk deigen også to omganger med etterheving før brødene ble penslet med egg etter alle kunstens regler.

Fruen var strålende fornøyd med resultatet, og utnevnte meg resolutt til familiens baker - med forventning om nybakt brød hver dag. I didn’t see that one coming…
Men i all beskjedenhet må jeg gi Fruen rett i at resultatet ble strålende, så nå prøver jeg å forhandle meg ned fra daglig til ukentlig brødbaking.
Foto: Pengemannen

4 kommentarer:

  1. Du er flink.

    Og for å slippe unna daglig baking så får du satse på flere runder når du først baker.

    SvarSlett
  2. Flotte greier - de ser kjempegode ut!

    Hør på Bodil, og bak flere porsjoner neste gang. Det er ikke stort mer jobb, og ovnen er jo varm uansett.

    SvarSlett
  3. Takker og bukker :-) Skal hilse fra Fruen og si at det var en kjempe god idé å bake enda flere porsjoner neste gang. Jeg er ikke helt sikker på om jeg er enig...

    SvarSlett