tirsdag 24. mars 2009

Kroner 21 000 tilbake på skatten

I går fikk jeg et hyggelig brev fra Skatteetaten hvor de kunne informere meg om at jeg i år ligger an til å få tilbake i overkant av 21 000 kroner på skatten. Det var jo selvsagt hyggelig, men dog ingen overraskelse.

De siste årene har jeg jevnlig vært inne på nettsidene til Skatteetaten og lekt meg med funksjonen Enkel skatteberegning. Her er det bare å fylle inn opplysninger om inntekt, formue og fradrag og så får du straks svar på hvor mye du skal betale i skatt for inneværende år. Legg inn opplysninger om hvor mye du har betalt i skatt hittil og så ser du hvor mye som gjennstår resten av året.


På bakgrunn av disse opplysningene har jeg enten bedt arbeidsgiver øke skattetrekket mitt, eller jeg har fått endret skattekortet. Jobben min er slik at det kan være en del svingninger i inntektene fra år til år, og derfor er det også vanskelig å si på forhånd hva jeg vil tjene i løpet av året. For å unngå å komme på etterskudd med skatten endrer jeg alltid skattekortet i januar, og starter da med et anslag på egen inntekt i øvre sjikt av hva som er sannsynlig. Dermed betaler jeg forholdsvis mye i skatt tidlig på året, og slipper å betale en skyhøy skatteprosent mot slutten, og jeg kan føle meg trygg på at utbetalingene er til å leve av også siste del av året.


I september 2007 var jeg inne og brukte den enkle skatteberegningen til skattetaten, og kunne da se at jeg alt var ferdig med å betale skatt for det året. Bestillte straks nytt skattekort og betalte kroner null i skatt i oktober, november og desember - pluss at jeg fikk noen hundrelapper igjen året etter. Jeg synes denne tjenesten fra skatteetaten rett og slett er genial, og anbefaler den på det sterkeste til de som ikke har prøvd den enda. Etter at jeg begynte å bruke den har jeg aldri fått restskatt.


Nå finnes det helt sikkert en del situasjoner som dette programmet ikke tar hensyn til, og derfor er det nok en del personer som kan ende opp med høyere eller lavere skatt enn det programmet indikerer. Men for 95 % av oss vil jeg tro at programmet treffer meget godt. Og dermed har vi også kun oss selv å takke om vi ender opp med restskatt.

Nå kan det jo selvsagt tenkes at enkelte ønsker/trenger ekstra kapital i løpet av året og derfor spekulerer i å få restskatt. Og det er jo for så vidt greit nok det så lenge vedkommende er klar over hva han gjør, og har pengene tilgjengelig for å betale restskatten når den tid kommer.


Da er det verre å gjøre som en kollega av meg. Han tok en del ekstrajobber i fjor, uten å øke skattetrekket, og endte opp med 25 000 i baksmell. Det var tydelig at dette kom som et sjokk på ham, og i dag vekslet humøret hans mellom sinne og ren fortvilelse. Han er ikke i nærheten av å ha 25 000 kroner liggende til å betale restskatten, for pengene han tjente på ekstrajobbingen er rett og slett brukt opp på to sydenturer, ny flatskjerm og et eller annet oppussingsprosjekt.

I et øyeblikk eller to syntes jeg faktisk litt synd på ham, men det er det strengt tatt ingen grunn til. Han er en oppegående mann med høy utdannelse og burde visst bedre enn å la seg friste av øyeblikkets glede. Nå er det ingenting galt i å la seg friste dersom du bare forstår konsekvensene av det, og har både vilje og evne til å bære dem. Det har ikke min kollega.
Foto: Steve Woods sxc.hu

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar