mandag 30. mars 2009

Fast handledag gir økt motivasjon

Vi er nå snart halvveis inni vår andre måned med fast handledag. Summen av de fire første lørdagene kom på ca 3 500 kroner – hvilket er omtrent 40 % under budsjett. Forrige uke kjøpte vi inn dagligvarer for ca 350 kroner, inkluderer en ekstra tur på butikken.

På onsdag gikk vi tom for smertestillende og vi ble derfor nødt til å bryte vårt selvpålagte forbud mot å oppsøke dagligvarebutikker utenom den faste handledagen. Dette er selvsagt et resultat av dårlig planlegging, men dog en god nok grunn til å bryte besøksforbudet. Vi var heldigvis disiplinert nok til ikke å handle noe mer enn høyst nødvendig.

På lørdag stoppet kassaapparatet på 550 kroner. Med andre ord har vi handlet inn en halv måneds forbruk til utrolige 900 kroner. Kjøleskapet er stappfullt, og det samme er frysen. Det kan dermed se ut som om vi nå får igjen for at vi ved flere anledninger har handlet mer mat enn vi egentlig trenger. Jeg regner med at vi må ha en litt større handlerunde neste uke, eller senest uka deretter, så hvordan denne andre måneden med fast handledag blir totalt sett er litt tidlig å si. Skulle de to neste ukene bli som de to foregående ender vi opp 70 % under budsjett.

Jeg synes det er utrolig artig å ha en sånn liten konkurransen med oss selv om hvor mye vi klarer å spare på husholdningsbudsjettet. Det virker rett og slett motiverende på meg. Etter at vi startet med dette er både Fruen og meg blitt mye flinkere til å sjekke dato på varene i kjøleskapet sånn at vi rekker å spise opp maten - før den går rett i søpla. Men en ting er hvert fall sikkert – vi kommer ikke ned i null.

I går bakte jeg også brød igjen. Denne gangen var resultatet langt fra like vellykket som forrige gang jeg bakte brød. Havrebrødene fra Regal ville rett og slett ikke heve skikkelig, og den angitte steiketiden på 30-35 minutter er alt for kort. Det smaker rett og slett deig av brødene. Så det kan se ut som om jeg må bake på nytt igjen i løpet av uka – alternativt at vi bryter butikkbesøksforbudet enda en gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar