søndag 26. april 2009

I morgen stiger bensinprisen voldsomt

Ved lunsjtider i morgen kommer bensinprisen til å gjøre et plutselig hopp. Hvordan jeg vet det? Fordi det skjer hver eneste mandag, og det har det gjort siden påsken 2004. Ut over i uka synker prisen gradvis til den når en bunn søndag kveld eller mandag morgen, før den altså gjør et voldsomt byks opp midt på dagen på mandag.

Det er de to forskerne ved Norges Handelshøyskole Øystein Foros og Frode Steen som først avdekket dette prismønsteret i Norge. Undersøkelsene deres viser at prisbevisste bilister i snitt sparer 50 øre til 1,50 per liter på å handle i helgen eller mandag morgen før klokken 11.00. Før påsken 2004 var det torsdagen som var den dyreste bensindagen i Norge, men helt plutselig skiftet dette altså til mandag. Mønsteret gjelder alle bensinstasjoner fra alle kjeder, og Foros og Steen hevdet at dette var organisert prissamarbeid fra bensinselskapenes side. Påstanden deres underbygget de blant annet med at marginene til bensinstasjonene ble 14-23 prosent høyere etter påsken 2004.

Konkurransetilsynet har konkludert med at det ikke foreligger et ulovlig prissamarbeid, selv om også tilsynet ser at det foreligger et klart prismønster.

”Konkurransetilsynet har vurdert det slik at ukemønsteret kan virke skjerpende
på konkurransen, og komme forbrukerne til gode. Årsaken til dette er at
prisbevisste kunder lettere kan forutberegne når en kan fylle rimelig drivstoff,
og flytte sin etterspørsel til dager med lavere priser.”

Det er også noe jeg har forsøkt å gjøre siden jeg første gang leste om undersøkelsen til Foros og Steen for vel et år siden. En sjelden gang hender det likevel at jeg må fylle bensin andre dager, men i det store og hele tror jeg at jeg har spart en god del kroner på å fylle bensin på søndager og mandags morgen.
Figuren er bare ment som en illustrasjon på prismønsteret.

4 kommentarer:

  1. Da skal jeg begynne å fylle bensin mandagsmorgen. (Oppdaget denne siden litt for sent til å gjøre det denne uken) Takk for tipset!

    SvarSlett
  2. Herlig tips

    SvarSlett