søndag 8. mars 2009

Fast handledag - en suksess?

Testprosjektet med én fast handledag skrider videre, og foreløpig ser det lovende ut. I går var tredje gangen vi handlet alt vi trengte for en hel uke fremmover. I motsetning til tidligere var vi i går innom flere butikker enn bare dagligvaren. Først var vi innom BILTEMA og handlet med oss noen småting som helt sikkert vil komme til nytte en dag. Deretter bar det inn på Europris hvor vi handlet noen utvalgte varer i store kvanta.

Bakdelen med å dra Fruen inn på en slik butikk er at vi har en lei tendens til å komme ut igjen med mye mer enn det som står på handlelisten - så også denne gangen.

Ingen av varene vi kjøpte var noe vi MÅTTE ha i kommende uke, men mesteparten var varer som vil redusere kommende ukers behov for innkjøp til husholdningen. Regningen kom på litt over 700 kroner, hvorav ca 200 kroner var helt bortkastet - etter min vurdering... Og dette var tydeligvis en av de dagene hvor mine vurderinger ikke stod høyt i kurs. Fruen påstår at jeg er blitt fanatisk opptatt av penger og sparing etter at jeg begynnte å blogge - og det kan vel ikke nektes for at hun kanskje har litt rett i det.

Deretter gikk turen til IKEA hvor vi fikk med oss en del fornuftige ting til en rimelig penge. Som for eksempel slike skåler på tilbud til kr 1,- per stykk. Dette må da være et røverkjøp! Og til den prisen gjør det liksom ikke så mye om noen av dem knuses etterhvert. Sluttregningen fra IKEA kom på ca 400 kroner, men siden dette er varige gjenstander holder jeg dem utenfor regnestykket for ukeshandlingen.

Dagens handletur ble avsluttet på Rema 1000. Og siden vi fylte litt ekstra i handlevognen de to foregående gangene vi handlet der, trengte vi nå bare en liten etterfylling av noen få varer. Kassalappen sluttet på beskjedne 172 kroner, hvilket jeg er strålende fornøyd med. Totalt for disse tre ukene har vi nå brukt ca kr 2 550,- på dagligvarer. Foreløpig ser det altså lovende ut med én fast handledag, men jeg tenker vi skal la prosjektet gå i noen uker til før jeg feller en endelig dom.


Foto: Davide Guglielmo sxc.hu

2 kommentarer:

  1. Hvorfor er det sånn at småtingene fra Biltema helt sikkert vil komme til nytte en dag, mens Fruens behov på Europris er en ulempe?

    Ikke heng ut Fruen, Pengemannen.

    SvarSlett
  2. Hehe, jeg ser at formuleringene mine kan se litt uheldig ut. Det tror jeg har å gjøre med at de fleste ser på Biltema som en "mannebutikk" og Europris" som en "kvinnebutikk". Men ingenting av det som ble handlet på Biltema var typiske manneting til meg. Det vi handlet der var som følger: Ny gulvmopp med tilbehør, et nøkkelskap som Fruen lenge har etterlyst, og nye brikker til å sette varme panner på. Ingen av tingene vi kjøpte der var absolutte nødvendigheter, men likefullt ting som kommer til nytte. Og helt ærlig så må jeg si at det ikke gjelder for alle tingene som ble kjøpt på Europris. Det meste var veldig fornuftige ting.

    Så dette handler ikke om at Fruens behov for varer fra Europris er en ulempe, eller at det utelukkende er mine behov som blir tilfredstillt på Biltema. Noen varer er nyttige, andre er unyttige - uansett hvor de kjøpes.

    SvarSlett