onsdag 4. november 2009

Bør skattelistene være offentlige?

For et par uker siden ble skattelistene lagt frem, og tradisjonen tro dukket også debatten om offentliggjøring opp. Det er kanskje ikke så rart. Selv myndighetene har vinglet frem og tilbake i denne saken.

Først var skattelistene hemmelige, så ble de offentlige, så ble det innført restriksjoner hvor du måtte taste inn fullt navn, alder og postnummer for å få frem opplysninger. I tillegg måtte du taste inn en kode for hvert eneste søk. Skattelistene var også tilgjengelige i kun noen få uker etter offentliggjøringen. Nå er altså skattelistene atter offentlige.

Jeg har slitt med å bli enig med meg selv om jeg synes at skattelistene bør være offentlige eller ikke, men jeg har tilslutt tvilt meg frem til en konklusjon.

Hensynet til personvern
Et av argumentene mot å offentliggjøre inntekt, skatt og formue for hver enkelt er hensynet til personvernet. Kriminelle kan bruke (og har brukt) opplysningene i jakten på passende ofre. Det kan være både ”småkriminelle” som lurer på hvilket hus de skal bryte seg inn i, eller det kan dreie seg om ID-tyveri hvor personer mister kontroll over post, nettbank og betalingskort.

Et annet argument er at opplysningene føles private. ”Naboen min har ingenting med hvor mye jeg tjener. Dette er en sak mellom meg og skattemyndighetene.” Det er åpenbart at mange av søkene som bli gjort i skattelisten skyldes ren kikkerlyst.

Kikkermentalitet
Jeg har selv sjekket både kollegaer, familiemedlemmer og venner. Har jeg strengt tatt et behov for disse opplysningene? Kanskje med unntak av kollegaer hvor opplysningene kan brukes i egne lønnsforhandlinger, kan det neppe forsvares at jeg TRENGER å vite hva andre tjener.

Men nysgjerrigheten og kikkerlysten er stor. Det viste seg også i kommentarfeltet på Dragens siste gjesteinnlegg, hvor en anonym kommentator var svært giret på å få vite hvor stor inntekt Dragen har.

Jeg har forståelse for argumentene mot offentliggjøring, men jeg ser også gode argumenter for.

Å ha en velferdsstat er som å spise tapas
Tenk deg en gjeng som er på restaurant (samfunnet) og spiser 10 retters tapas (nyter velferdsgoder). På forhånd blir de enige om at alle kan spise til de er mett (de som har størst behov får flest velferdsgoder) og at de vil dele regningen slik at den som tjener mest skal betale en forholdsvis større andel enn de andre (progressiv beskatning). Hvor mye hver enkelt spiser av de ulike rettene (skole, barnehage, sykehus, veier, BSU, statssubsidierte boliglån osv.) vil selvsagt variere etter hvor sulten den enkelte er. Etter måltidet er over kommer servitøren (Sigbjørn Johnsen) med regningen. Noen av gjestene insisterer på å betale til servitøren i hemmelighet. De ønsker rett og slett ikke å fortelle sine medgjester hvor mye de har betalt for sin del av måltidet. Er det underlig om dette skaper missnøye rundt bordet?

Skatteinntektene er et fellesgode. Er det da urimelig å få vite hvor mye hver enkelt har bidratt med? Jeg synes ikke det. Så lenge det store flertallet er enig om at vi skal ha en velferdsstat er det også fornuftig at vi har muligheten til å se hvor mye hver enkelt har bidratt med til fellesskapet.

Logisk brist
Men her kommer det opp et moment som gir meg noen utfordringer. Dersom det er logisk at alle som har spist av samme måltid har rett til å få vite hvor mye hver av de andre har betalt, burde det ikke da også være en rettighet å få vite hvor mye hver enkelt har spist?

Hvis dette prinsippet skulle gjennomføres så holder det ikke å bare offentliggjøre betalt skatt. Vi måtte også få vite hvor mye velferdsgoder hver enkelt har konsumert. Hvor mye fikk naboen i trygd? Hvor mye fikk kollegaen i sykepenger, og hvor mange kroner fikk sjefen i rentefradrag? Hvor mye koster spesialundervisningen til Herr Hansens barn, og hvor store subsidier fikk Fru Pettersen på sine medisiner på blå resept?

Denne type opplysninger mener jeg at ikke bør offentliggjøres. Men jeg har altså tvilt meg fremt til at skattelistene bør være offentlig tilgjengelige, selv om jeg ser at det er en logisk brist i å publisere det ene uten å publisere det andre.

Hva mener du? Bør skattelistene var offentlige?

PS! Min skattbare inntekt var i fjor 371 000 kroner og jeg betalte 129 000 kroner i skatt. Formuen er kroner null.

PPS! På torsdag kommer statusoversikten for min økonomi forrige måned.

6 kommentarer:

  1. Jeg er i tvil selv. Men samtidig, så lenge ALLE blir lagt ut er det på en måte greit. Det blir liksom normalen. Verre hvis kjendiser og rikinger ble utelatt feks. (Betaler seg ut kanskje?)

    Økonomi er også ganske tabu egentlig. Ingen har noe med hva du tjener i løpet av et år. Jeg undrer litt på hvorfor det er sånn jeg, er det status?, Er det mindreverdighetskompleks? Hvorfor er du respektløs hvis du snoker i hva andre har i lommeboka si? Hva er det med penger som er så "hemmelig"?

    SvarSlett
  2. Jeg har fundert jeg også, og min konklusjon ble at de burde være offentlige, men kun i papir utgave på ligningskontoret. Trenger du å vite, kan du jobbe litt for det. Er det viktig kan du reise dit. , da blir det fort mye mindre viktig for veldig mange...

    Alltid Blakk

    SvarSlett
  3. Nå har jeg sjekket to ganger i dag, for å kunne avsløre det superhemmelige tallet for Dragens inntekt i fjor. Jeg har glemt tallet to ganger.

    Jeg kan konkludere med at for meg er det viktigst hva jeg har utbetalt pr måned, og at jeg får det til å holde til månedens regninger samt litt sparing.

    SvarSlett
  4. Zio Paperonenovember 04, 2009

    Tror egentlig at den beste løsningen jeg har sett på dette er at disse tallene godt kan være offentlige, MEN:

    - det burde være godt nok å legge dem ut på skatteetaten.no, det er ikke behov for at alle avisene skal tjene penger på våre skattetall

    - for å få tilgang til disse tallene må man logge inn med MinID

    - hver gang noen søker opp mine skattetall, får jeg et varsel om hvem det er snakk om (noe som definitivt vil kverke den verste kikkermentaliteten, samtidig som tallene fortsatt er tilgjengelige)

    - avisene hadde fått full tilgang til skattelistene for å hente ut informasjon fra dem, men kunne ikke gjengi selve listene

    Jeg har egentlig ikke et problem i det hele tatt med at folk leser skattetallene mine (jeg er næringsdrivende, og mener at næringsdrivende bør tåle såpass). Men jeg kunne godt tenke meg å få informasjon om hvem det er som søker opp denne informasjonen.

    SvarSlett
  5. @Anonym: Tror du har rett i at økonomi ofte kan være tabubelagt. Kanskje det har en sammenheng med at folks suksess eller fiasko ofte måles i penger, og dermed kan nok mange få mindreverdighetskomplekser om de ikke oppnår ønsket velstand, mens andre får en ustyrtelig trang til å flashe rikdommen (både falsk og ekte)?

    @Alltid Blakk: Mengden kikking ville nok gått betraktelig ned om vi ble nødt til å legge ned en innsats for å få tilgang til opplysningene

    @Dragen: Da ser det ut til at det superhemmlige tallet forblir superhemmelig :) Utbetalt lønn er absolutt et viktigere tall enn skatteberegnet inntekt.

    Kanskje skatteetaten burde begynne å publisere utbetalt lønn i steden for? Da hadde vi kikkere virkelig fått noen heftige lister å kose oss med :)

    @Zio Paperone: Det var i grunnen ingen dum idé å få vite hvem som har søkt i skattelistene.

    Drar vi den enda litt lenger, og offentliggjør listene over hvem som søker får vi snart oppslag i VG: "Her er Norges 10 største kikkere!"

    Takk for alle kommentarene.

    SvarSlett